De 10 valkuilen van de snelgroeiende onderneming!

12 dec, 2017

De 10 valkuilen van de snelgroeiende onderneming!

Je krijgt een idee. Dat idee krijgt vorm. Je weet klanten aan je te binden. Er ontstaat een bedrijf. Na jaren van keihard werken begint het bedrijf te groeien. Waar je in eerste instantie alleen bezig was komen er opeens allerlei nieuwe zaken op je af. Er moeten steeds meer beslissingen worden genomen over minder bekende zaken die serieuze gevolgen kunnen hebben voor de toekomst van je bedrijf. Je ambitie ligt hoog en je wilt je bedrijf nog sneller laten groeien. Je hebt de overtuiging dat ‘eigen baas’ zijn en de vrijheid om je dag zelf in te delen passen bij een hippe en moderne levensstijl.
De zaken lopen goed, je hebt genoeg klanten, maar je wilt meer!

Herken je jezelf in deze beschrijving dan adviseren wij je om door te lezen. Hierna volgt een opsomming van kenmerken, symptomen en valkuilen van een snelle groei.

Je merkt dat je rol van pionier steeds meer verandert naar die van manager. Er moet steeds gestructureerder gewerkt worden. Om alles in de hand te blijven houden moet je delegeren en medewerkers leren vertrouwen. Grip op de organisatie en bedrijfsprocessen behouden vergt steeds meer inspanning en vergt bovendien focus op de juiste dingen.

Maar hoe voorkom je dat je misstappen maakt bij een snelle groei? Wat zijn je valkuilen bij een snelgroeiende onderneming?  Hoe kun je groeipijnen voorkomen?

De ondernemer zelf:
Je rol verandert van pionier naar manager. De juiste mensen aantrekken en delegeren, zodat je wat meer afstand kunt nemen van de dagelijkse hectiek. Verzamel specialistische kennis om je heen. En structureer die kennis in praktische plannen van aanpak gericht op het behalen van specifieke doelen en resultaten. Goede raad hoeft niet duur te zijn. Denk na over de consequenties van ziek worden of arbeidsongeschiktheid. Maar denk ook aan aansprakelijkheid en juridische bijstand. Wij vervullen graag de rol van specialist en bedrijfscoach om u te helpen bij al deze vragen en succesvol ondernemen!  Wij zijn u graag van dienst op het gebied van pensioenen, nalatenschapsplanning, herstructurering, fusie en bedrijfsovername.

De juiste mensen op de juiste plekken:
De kwaliteit van je medewerkers is mede bepalend voor de groei van je bedrijf. Zorg er voor dat de juiste persoon op de juiste stoel zit en dat je personeelsaannamebeleid garandeert dat de juiste mensen worden aangenomen die geschikt zijn voor de taken die ze moeten verrichten (competenties: kennis, vaardigheden, motivatie). Zorg er voor dat je bedrijf voldoende aantrekkingskracht heeft om de juiste mensen te werven.

Administratie op orde:
Als ondernemer ben je liever met klanten of je core business bezig. Het is zaak dat er een goede administratie wordt gevoerd die up-to-date en betrouwbaar is met focus op groei, winst, cashflow en belastingbesparing. Wij nemen u graag deze zorg uit handen.

Grip op de informatie:
De groei van de onderneming vraagt om andere stuurinformatie. Een real-time, online management dashboard dat voorziet in de behoefte aan inzicht en overzicht. Wij beschikken over een geavanceerd online dashboard tool dat de gewenste gegevens uit uw boekhouding real-time online ontsluit.

Grip op beheersbaarheid en controle van processen
De groei van de onderneming vraag om andere beheersing van de bedrijfsprocessen. Denk hierbij aan verbetering van interne processen, zowel financieel, administratief als werkprocessen. Onze bedrijfscoach denk graag met u mee.

Interne en externe communicatie:
Snelle groei brengt vele veranderingen met zich mee waardoor de interne en externe communicatie dient te verbeteren. Bij externe communicatie dien je te denken aan: naamsbekendheid, imago, internetmarketing etc. Bij interne communicatie heb je het over het opzetten van overlegstructuren, werkoverlegvormen, personeelsgesprekken, het ontwikkelen van een organigram met bijbehorend organisatiemodel, functie- en taakomschrijvingen. Groei brengt meer behoefte aan structuur met zich mee.

Verandering van organisatiecultuur of bedrijfscultuur:
De sterke punten van uw organisatie benutten en valkuilen vermijden.

Klanten missen het persoonlijk contact met u:
Klanten van het eerste uur missen de persoonlijke en individuele benadering. Vergeet deze trouwe klanten niet, zij stelden immers als eerste vertrouwen in uw bedrijf. Uw onderneming voorziet in de marktbehoefte met de juiste servicegraad. Commerciële daadkracht door klantgericht denken en handelen is hierbij het credo.

Financiering van groei:
Groeien kost geld. Je kunt op verschillende manieren aan geld komen. Het aanbod van financieringsproducten is groot en onoverzichtelijk. Naast de traditionele banken ontstaan diverse nieuwe initiatieven in de markt. Doordat banken weer gezond en stabiel moeten worden is de beschikbaarheid van geld beperkt en zijn banken nog steeds terughoudend bij het verstrekken van kredieten. Wij helpen u graag bij het verstandig invullen van uw kredietbehoefte.

Maak een meerjarig groeiplan:
Maak een helder plaatje van waar je over een aantal jaren wilt staan. Welke markt wil je bedienen, hoeveel klanten wil je, wat is jouw rol in dit proces. Vertaal dit terug naar jaarplannen. Beschrijf je missie, visie en strategie. Zorg ervoor dat iedereen binnen je bedrijf hiermee bekent is en weet wat zijn of haar rol is. Wij fungeren graag als klankbord bij het opstellen van uw meerjarenplan.